Arequipa continued

6 februari 2010 - Arequipa, Peru

Arequipa, nog steeds 24 graden

Hola,

Op het moment van schrijven vertoef ik sinds een week of zes in Arequipa. Ik ervaar het als zijnde zeer prettig om hier mensen te leren kennen en daar voor langere tijd mee op te trekken. Het project hier loopt nog twee weken, daarna ga ik weer rondreizen. Het plan was om onder andere naar Machu Pichu te gaan, maar vanwege heftige regen, aardverschuivingen en de daarmee samenhangende schade aan oude gebouwen is deze attractie voorlopig gesloten.

Vacanciones Utiles (het project)

Vier weken geleden vond de opening van het project plaats op een groot sportterrein in het stadsdeel. Alle kinderen kregen een shirtje van het stadsdeel en er werden een aantal ceremonieachtige tafarelen vertoond. Daarnaast wilden veel kinderen met ons op de foto hield de burgermeester een praatje en waren er na het horen van het volkslied opvoeringen van dans en sport.

Het lesgeven gaat primaa ondanks het feit dat mijn Spaans in het begin niet best was en ik niet erg breed onderwezen ben in de basketballsport. Ik werk samen met de coordinator, meestal doen we een gedeelte samen en delen we de groepen daarna op zodat we allebei een kleinere groep van ongeveer 20 kinderen begeleiden. De kinderen boeken zichtbaar progressie, dus we zijn niet voor niets bezig. Noemenswaardig is dat ik hier vrij snel promotie heb gemaakt, alle kinderen alsmede de ouders spreken me (geheel terecht natuurlijk) aan met ´professor´. Dat de uitspraak van mijn naam ook na enkele weken nog niet vlekkeloos verloopt neem ik maar voor lief.

Naast het geven van sportlessen (de andere exchangestudenten geven les in voetbal, zwemmen, vollybal en samba) geven we in totaal vier worksshops over onder andere tolerantie, leiderschap en culturele verschillen. Meestal zijn daarbij ongeveer 40 kinderen aanwezig en doen ze enthousiast mee met de workshops. Voor onszelf is het ook best leerzaam.

Huisgenoten

Zoals gezegd leef ik hier samen met vier Brazilianen (Barbara, Gabi, Fernando en Rogerio), twee dames en twee heren dus. Een hele ervaring, ik heb nog nooit met vrouwen samengewoond (afgezien van familiaire betrekkingen), ook nooit overwogen om met vrouwen samen te wonen (wederom afgezien van familiaire betrekkingen) en ben niet van plan om binnen nu en korte tijd te overwegen met vrouwen samen te gáán wonen. Dat wil niet zeggen dat ze onaardig of onredelijk zijn, maar ze maken geen goede grappen en denken in problemen in plaats van oplossingen, dit in tegenstelling tot de mannelijke huisgenoten. We hebben hier een eigen woning (een laag in een apartementencomplex) en er wordt twee keer per dag voor eten gezorgd/gekookt. Er kan zodoende gesteld worden dat er goed voor ons gezorgd wordt.

Congres

Afgelopen weekend organiseerde Aiesec (de organisatie die de stage heeft mogelijk gemaakt) een nationaal congres in Arequipa. Ongeveer 150 studenten uit heel Perú verbleven een weekend in een hotel waar gesproken werd over de doelen die de organisatie zich voor het komende jaar stelt en de manier van realisatie daarvan. Op vrijdagavond werd dit gevolgd door een feest en op zaterdagavond met een diner en een feest. Wij hoefden niet aanwezig te zijn op het congres omdat deze deels binnen onze werktijden viel, maar waren van harte uitgenodigd tijdens de feestelijkheden aan het einde van de dagen. Ik ben samen met Fernando nog wel een tijdje bij het congres aanwezig geweest, maar voor een buitenstaander is dat niet heel interessant Het diner was goed georganiseerd en vond plaats in een sfeervolle omgeving rondom het zwembad van het hotel. Ook de feesten kunnen geslaagd genoemd worden al blijft het voor een Nederlander, of in ieder geval voor mij, vreemd dat er vanaf het begin, zonder dat er een druppel drank genuttigd is, gedanst wordt.

Verder.. (item dat handelt over de belangrijke en minder belangrijke gebeurtenissen in het dagelijks leven in Arequipa)..

Ben ik door een tijdschriftenverkopen de dood in gewenst bij het vragen naar de beschikbaarheid van een playboy (dit verzoek natuurlijk enkel ten doel een vergelijkend warenonderzoek uit te voeren). Bij afwezigheid van Peruaan materiaal (op papier, er loopt voldoende fysiek vergelijkingsmateriaal rond) staat het 1-0 voor NL.

Hebben we voetbal gespeeld met Peruviaanse voetbaltrainers. Waarom zij het predicaat trainer dragen is me onduidelijk. Van verdedigen hebben ze nog nooit gehoord en passes vinden bij voorkeur door de lucht plaast en niet over de grond, dit wijkt af van wat Rob van der Hoorn mij in de jeugd heeft geleerd. Bij het drinken van flesjes bier na afloop in het plaatselijke drinklokaal begrepen we elkaar beter,

Is het prettig dat er iedere dag voor ons gekookt wordt, maar denk ik dat ik leidt aan een tekort aan geur-, kleur-, en smaakstoffen. Die worden hier overduidelijk niet gebruikt, iets dat de eetlust niet ten goede komt,

Hebben we de plaatselijke equivalent van Ajax-Feijenoord bezocht. Gekkenhuis!

Heb ik nog steeds iedere dag Spaans lessen en kan ik met gepaste trots vertellen dat ik na enkele grappen in het Spaans, nu ook m´n eerste schunnige, (sexueel getinte) grap heb gemaakt, dit duidt op vooruitgang,

Lees ik een goed boek, organiseren we een feestje in het apartement of gaan de stad in en doen we in het weekend tripjes naar de countryside of de bekende toeristische trekplijsters.

Trilt de woning zo nu en dan vanwege kleine aardbevinkjes.

Blijken pannekoeken, bij afwezigheid van ingevroren spinazieblokjes, een goede start voor een avond uitgaan (tip).

Foto´s van een en ander zijn te vinden op facebook. Dank voor de reacties en tot de volgende keer..

Besos!

1. Rianne:
    6 februari 2010
    Joost!!! Wat super super kicken wat je daar aan het doen bent joh! En wat heerlijk dat je zo lief bent met kleine kindjes! Heb onder jou naam een open sollicitatie gestuurd naar de aanstellingscommissie van oud ades kamp, dan weet je dat alvast! Verheug me nu al op de spaanse versie van de playbackshow, onder leiding van Don Ruud en jezelf! ;)
    Sorry trouwens dat ik niet meer op je feestje ben gekomen; verklaring is meteen het tegenbewijs dat echt niet alleen vrouwen in problemen denken! ;)
    He, super veel plezier daar en ik kijk in deze kou uit naar je volgende verhaaltje! Xx Ri
  2. Simon:
    6 februari 2010
    Hoi Joost,
    Hè, dat is gaaf zeg, dat je in Zuid Amerika onderweg bent. Als ik dat lees en de foto's zie, denk ik weer terug aan de reis die Sonya en ik hebben gemaakt. Van Arequipa herinner ik me, dat er toen een protestmars werd gehouden. Jammer dat Machu Pichu dicht zit. Cuzco en de Nazca lines sind ook interessant.
    Hartelijke groeten aus der Schweiz.
  3. Frank:
    8 februari 2010
    Baas! Blij te horen dat Nederland voor staat :)
  4. Ruud:
    8 februari 2010
    Nou over die playback show hebben we het nog wel een keer...hehe
    Leuk om weer van je te horen en tot skype..
    groeten vanuit een zonnig besneeuwd Fiss, Oostenrijk!!
    Ciao
    Ruud
  5. Matthijs:
    9 februari 2010
    Ha Van Schie,

Doet me deugd deze mooie verhalen te lezen, en het feit dat je het naar je zin hebt nog meer. Ik wordt er zelf een beetje jaloers van.. Al heb je wel een fantastische wintersport gemist, want de feestjes in de Alpen zijn natuurlijk niet te evenaren in de Andes.

Hou ons op de hoogte, het blijft leuk om je verhalen te lezen.

X
  6. Ruben:
    9 februari 2010
    Ha die Joost,

Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen! PS Ik ben van plan om van de zomer door Peru/Bolivia te gaan trekken, je hebt dus nog even de tijd om de rest van steden uit te pluizen en zodoende mij perfect voor te lichten waar ik het best heen kan :)

ps, wat Matti hierboven zegt is niet waar hoor, geen dooie belgen, geen prive bar, en geen vechtpartijen, niks aan dus!
  7. Caspar:
    10 februari 2010
    Joost! Ik vind het allemaal erg avontuurlijk wat je doet! Bovendien ben je een getalenteerd schrijver!

X Cas
  8. Jasper:
    7 maart 2010
    God (voor eigen invulling vatbaar, wie ik nou precies bedoel)! kom er nu pas achter dat je een blog bijhoudt. Props!

Hasta Buenos Aires.
    x